снимка на часовник rolex на стената на бутик за часовници

Rolex е една от най-престижните марки луксозни часовници в света, известна със своето прецизно инженерство, вечен дизайн и богато наследство. Основана в началото на XX век, марката се е превърнала в синоним на успех и постижение – независимо дали е на китките на световни лидери, изследователи, покоряващи нови хоризонти, или ценители на изкуството на часовникарството.

Съдържание на статията:

През десетилетията Rolex въвежда множество иновации в часовникарството – от първия наистина водоустойчив корпус до самонавиващия се механизъм Perpetual – и поставя трайни стандарти за качество. Тази подробна статия проследява историята на Ролекс максимално подробно, като подчертава основните постижения и технически пробиви, представя легендарни посланици на марката и значими колаборации (включително известната връзка на Джеймс Бонд с модела Submariner) и предлага задълбочен поглед към най-емблематичните модели на марката. Ще разгледаме и рекордни продажби на търгове, както и любопитни факти, които подчертават културното въздействие на марката. Подгответе се, това ще е дълга статия!

rolex submariner със метална верижка

1900-те: Визията на Основателя и Ранните Години (1905–1909)

 

Историята на Rolex започва през 1905 година в Лондон, когато Ханс Вилсдорф, млад и амбициозен германски предприемач, заедно със своя зет Алфред Дейвис основава фирма за търговия с часовници, наречена Wilsdorf & Davis.

По онова време джобните часовници властват, но Вилсдорф е твърдо убеден в потенциала на ръчния часовник – той вярва, че може да бъде едновременно елегантен и прецизен. Той започва да внася малки, висококачествени швейцарски механизми, произведени от Херман Еглер, и ги поставя в английски корпуси за часовници, продавайки ги под различни имена на клиенти. Смелата му амбиция е да създаде ръчен часовник, който да бъде също толкова надежден, колкото най-добрите джобни часовници – задача, която по онова време изглежда почти невъзможна. През 1908 година Вилсдорф създава и регистрира марката „Rolex“. Той иска име, което да е кратко, лесно за произнасяне на всеки език и да пасва идеално върху циферблата на часовника.

Според самия Вилсдорф, името просто му „дошло“ – „един дух ми прошепна ‘Rolex’ в ухото“ – докато се возел в лондонски автобус. Същата година Ролекс отваря офис в Ла Шо дьо Фон, Швейцария – ход, който отбелязва началото на швейцарското присъствие на марката. До края на десетилетието са поставени основите на бранд, който ще поставя еднакъв приоритет върху точността, брандирането и иновациите.

1910-те: Пробиви в Прецизността и Преместване в Женева

 

1910-те години са период, в който ролекс успява да докаже прецизността на своите ръчни часовници пред скептичния свят. През 1910 година часовник Rolex става първият ръчен часовник в света, получил официален хронометричен сертификат, издаден от бюрото за оценка на часовници в Биен, Швейцария. Това е необичайно постижение, което демонстрира, че малък ръчен часовник може да отговори на високите стандарти за прецизност, обикновено запазени за по-големи морски хронометри.

Rolex последва този успех с още един важен етап през 1914 година, когато ръчен часовник Rolex печели сертификат за точност клас А от обсерваторията Кю в Англия – чест, която обикновено се присъжда само на морски хронометри. Тези ранни сертификати затвърждават репутацията на Rolex за изключителна точност. През Първата световна война ролекс доставя надеждни „окопни часовници“ на офицерите, изграждайки репутацията си сред войниците.

През 1915 година Wilsdorf & Davis официално променя името си на Rolex Watch Co. Ltd.

През 1919 година, след войната, Ханс Вилсдорф взема стратегическо решение да премести компанията от Англия в Женева, сърцето на швейцарското часовникарство. Тежките следвоенни вносни мита върху луксозните стоки във Великобритания и високите такси върху златото и среброто (използвани в корпусите на часовниците) правят Швейцария по-благоприятна база. Преместването в Женева не само осигурява по-добра икономическа среда, но и поставя Ролекс сред най-добрите швейцарски производители на часовници – идеална обстановка за по-нататъшното преследване на качество и иновации.

До 1920 година фирмата е официално преименувана на Montres Rolex S.A., със седалище в Женева , позиционирайки се за бъдещите пробиви.

1920-те: Корпусът Oyster и Гениалният Ранен Маркетинг

 

1920-те години носят една от най-важните иновации на Rolex. Вилсдорф се заема със стария враг на часовниците: прахът и влагата, проникващи в корпуса. През 1926 година Ролекс представя Oyster, първият в света наистина водоустойчив и прахоустойчив ръчен часовник. Корпусът Oyster използва винтова коронка и заден капак на винт с уплътнения, създавайки херметически затворена среда за механизма. Това е революционен дизайн, който поставя нов стандарт за издръжливост на ръчните часовници. (Rolex придобива и усъвършенства патент за винтова коронка от изобретателите Perregaux и Perret, за да направи това възможно.)

За да докаже ефективността на Oyster, Rolex прочуто излага часовниците потопени в аквариуми във витрините на магазини – драматично визуално потвърждение на тяхната водоустойчивост.

През 1927 година Ханс Вилсдорф организира маркетингов удар, за да популяризира Oyster. Той ангажира Мерседес Глайце, британска плувкиня, която се опитва да преплува Ламанша, да носи Rolex Oyster около врата си по време на плуването. Глайце прекарва над 10 часа в студените води и въпреки че не завършва конкретното преплуване, Oyster излиза от Ламанша напълно невредим и напълно функциониращ.

rolex oyster perpetual един от първите модели на ролекс

Rolex пуска пълна страница реклама на първа страница на Daily Mail, прокламираща успеха на Oyster след маратонското плуване. Мерседес Глайце става първият посланик на Ролекс в резултат на този подвиг и Oyster придобива световна известност заради своята водоустойчивост. Тази умна комбинация от инженерно доказателство и публичност показва гения на Вилсдорф в маркетинга – и въвежда това, което Rolex ще нарече концепцията „Testimonee“ – използването на реални постижения за демонстриране на часовниците. До края на 20-те години Ролекс твърдо се утвърждава като иноватор.

1930-те: Механизмът Perpetual и Продължаващ Растеж

 

След Oyster, в началото на 30-те години Rolex прави още една революционна иновация. През 1931 година компанията представя Oyster Perpetual, включващ новопатентован самонавиващ се механизъм, наречен Perpetual rotor. Това е полукръгла осцилираща тежест, която може да се върти на 360 градуса с движението на китката на носещия, навивайки непрекъснато главната пружина. По-ранните самонавиващи се часовници (като тези на Джон Харууд) използват по-малко ефективна 180-градусова люлееща се тежест; роторът на Rolex, въртящ се напълно, прави навиването много по-ефективно и елиминира нуждата от ежедневно ръчно навиване. Дизайнът на Perpetual rotor е толкова успешен, че се превръща в стандарт за автоматичните часовници след това. Със комбинацията от водоустойчивия корпус Oyster и самонавиващия се механизъм Perpetual, часовниците Rolex стават върхът на надеждността с ниска поддръжка – буквално „Oyster Perpetual“, както е изписано на циферблатите им.

През 30-те години часовниците Ролекс продължават да поставят рекорди и да придружават авантюристи. Например, сър Малкълм Кембъл, рекордьор по сухопътна скорост, носи Rolex Oyster, докато шофира над 300 мили в час през 1935 г., и той издържа на екстремните условия – свидетелство за издръжливостта на Rolex. Марката преживява сравнително добре и икономическите предизвикателства на Голямата депресия благодарение на силната си репутация. До края на десетилетието Rolex натрупва редица патенти и подобрения (твърди се, че Ролекс е регистрирал над 500 патента в историята си) и името му става синоним на техническо превъзходство в часовникарството.

1940-те: Следвоенна Устойчивост, Филантропия и Раждането на Datejust

40-те години са бурни времена в световен мащаб, но Rolex излиза от Втората световна война с повишен престиж. Много пилоти от Кралските военновъздушни сили през Втората световна война избират да си купят частно часовници Rolex, за да заменят ненадеждните си служебни часовници. Когато тези Rolex-и са конфискувани в лагери за военнопленници, Ханс Вилсдорф прочуто предлага да ги замени и да отложи плащането до след войната. Между 1940 и 1945 г. по тази схема са поръчани приблизително 3000 часовника Ролекс от съюзнически военнопленници. Тази щедра политика повишава морала – тя сигнализира, че Вилсдорф вярва в победата на Съюзниците – и допълнително спечелва марката сред военнослужещите.

Една забележителна история от 1943 година включва ефрейтор Клайв Нътинг, британски военнопленник, участвал в известното „Голямо бягство“. Нътинг поръчва Rolex Oyster хронограф (реф. 3525), за да му помогне при измерване на времето на тунелите за бягство. Ролекс му го изпраща в лагера Stalag Luft III и настоява да не плаща до края на войната. Този часовник вероятно е помогнал за измерване на времето при опита за бягство, а Rolex му фактурира символична сума едва след войната – илюстрирайки изключителния ангажимент на марката към своите клиенти и нейната легенда във военната история.

rolex datejust в два цвята

Наред с това, Rolex продължава да иновира. През 1945 година, за да отпразнува своята 40-та годишнина, компанията представя Rolex Datejust, първият ръчен часовник в света с автоматично сменяща се дата на циферблата. Datejust (реф. 4467) включва малък прозорец за дата, който моментално прескача към следващата дата в полунощ – удобство, което сега се приема за даденост, но по онова време е чудо.

Той е и сертифициран хронометър, поддържайки стандартите на Rolex за прецизност.

Първият модел е от злато и е комбиниран с нов стил верижка, наречена Jubilee. Дебютът на Datejust отбелязва раждането на модерния ръчен часовник като функционален аксесоар за ежедневието, комбинирайки водоустойчивост, самонавиване и календарна функционалност в един елегантен пакет.

Друго важно събитие се случва през 1944 година: съпругата на Ханс Вилсдорф умира и в нейна памет Вилсдорф създава фондация „Ханс Вилсдорф“. Той прехвърля всичките си акции в Rolex в този частен доверителен фонд, гарантирайки, че част от печалбите на компанията ще се използват за благотворителни цели. Този акт осигурява дългосрочната независимост на Rolex. Когато самият Вилсдорф умира през 1960 г., фондацията поема пълната собственост върху Rolex – структура, която се запазва и до днес. (Така Rolex SA не е публично търгувана; като компания, собственост на благотворителен тръст, тя реинвестира печалбите и дарява за избрани каузи, като същевременно запазва подробните финансови отчети в тайна.) До края на 40-те години Ролекс процъфтява – известна със здрави, авангардни часовници и благотворителен корпоративен дух, като Вилсдорф планира вечността на марката.

1950-те: Спортни Модели и Изследвания – Submariner, Everest, GMT и Още

Ако 40-те години утвърждават репутацията на Rolex, то 50-те години циментират неговата легенда. През това десетилетие Ролекс пуска серия от професионални „tool watches“, които ще се превърнат в икони. През 1953 година, надграждайки успеха на Oyster, Rolex представя Rolex Submariner – първият водолазен ръчен часовник с водоустойчивост до 100 метра. Submariner (реф. 6204/6205) е представен на изложението в Базел през 1954 г., но прототипите са тествани през 1953 г. паралелно с дълбоководни експедиции. Той разполага с въртящ се безел за отчитане на времето на потапяне за водолазите, а здравият му корпус Oyster с винтова коронка го превръщат в незабавен еталон за водолазните часовници. (Забележително е, че Rolex не е сам в тази област: Blancpain Fifty Fathoms, друг ранен водолазен часовник, излиза месеци преди Submariner през 1953 г. Независимо от това, Submariner бързо се превръща в най-известния водолазен часовник в историята.)

Същата година, 1953 г., Rolex постига буквално нови висоти. Компанията е оборудвала британската експедиция до връх Еверест, водена от сър Джон Хънт, в която на 29 май 1953 г. сър Едмънд Хилари и Тензинг Норгей стават първите алпинисти, потвърдено достигнали връх Еверест. На членовете на експедицията са издадени часовници Rolex Oyster Perpetual и тези часовници се представят отлично в екстремните условия на Хималаите. Успехът на Еверест вдъхновява Rolex да пусне модела Explorer през 1953 г. като почит към този подвиг. Rolex Explorer е семпъл, здрав Oyster Perpetual с отлична четимост и устойчивост на удари – часовник, проектиран „за покорители на върхове“. Той се превръща в символ на човешкото приключение, рекламиран с лозунга, че това е часовникът на Еверест. (Участието на Ролекс в изкачването на Еверест често се отбелязва, въпреки че справедливо е да се отбележи, че самият Хилари носи и британски часовник Smiths на върха; и двете марки са част от покоряването на Еверест.)

През 1954 година се ражда друг фундаментален модел в резултат на международно сътрудничество. Pan American World Airways (Pan Am) изискват помощта на Ролекс в създаването на часовник за пилоти, извършващи трансконтинентални полети. Резултатът е Rolex GMT-Master, представен през 1954 г. (реф. 6542) като пилотски часовник, който може да показва две часови зони едновременно. GMT-Master разполага с четвърта стрелка и въртящ се 24-часов безел; пилотите могат да настроят безела на средно време по Гринуич (GMT) или друга референтна зона, докато 12-часовата стрелка показва местното време. Оригиналният GMT-Master с червено-син безел (по-късно наречен „Pepsi“) се превръща в незабавна класика за авиатори и пътешественици. Той дори намира място в космическата ера – Rolex GMT-Master придружава астронавт Едгар Мичъл на мисията Аполо 14 през 1971 година.

rolex hulk rolex gmt root beer два ролекс часовника

Творческият подем на Rolex продължава.

През 1956 г. те представят Day-Date, който е първият ръчен часовник, показващ деня от седмицата, изписан напълно, в допълнение към датата. Day-Date, наличен само от злато или платина, се превръща във флагманския официален часовник на Rolex. Той бързо печели прозвището „Президент“, тъй като е носен прочуто от американския президент Дуайт Д. Айзенхауер, а след това и от президента Линдън Б. Джонсън (Ролекс дори използва фразата „Часовникът на президентите“ в рекламите). Луксозният Day-Date на отличителната си President верижка въплъщава престиж и власт, завършвайки предложенията на Rolex през 50-те години. До края на десетилетието Rolex има часовник за водолази, пилоти, учени (антимагнитният Milgauss е представен също през 1956 г.), изследователи и изпълнителни директори – забележително разширяване, което полага основите на модерната колекция на Ролекс.

1960-те: Достигане на Най-дълбоките Дълбини, Състезания до Победа и Отминаване на Една Ера.

60-те години започват с буквално гмуркане. На 23 януари 1960 г. Rolex постига почти невъзможно инженерно постижение, когато експерименталният часовник Rolex Deep Sea Special пътува до най-дълбоката точка на Земята. Прикрепен към външната страна на батискафа Trieste, който отвежда Жак Пикар и Дон Уолш до дъното на Марианската падина, гигантският прототип часовник издържа на дълбочина от 10 916 метра (35 814 фута) и екстремно налягане – и продължава да отчита времето перфектно. Пикар изпраща телеграма до Ролекс след гмуркането, заявявайки: „Щастлив съм да потвърдя, че дори на 11 000 метра вашият часовник е точен, както на повърхността“. Този триумф показва техническото майсторство на Rolex и желанието му да покорява всички граници – от върха на Еверест до дъното на океана.

rolex deep sea с метална верижка

1960 година е и важна година за ръководството на компанията. Основателят Ханс Вилсдорф умира през юли 1960 г. на 79 години, оставяйки компанията в ръцете на фондация „Ханс Вилсдорф“ според неговите желания. Въпреки че Вилсдорф си отива, инерцията на Rolex продължава под ново ръководство. През десетилетието се фокусира върху еволюцията и усъвършенстването на съществуващите модели, както и навлизане в нови ниши. Едно от най-значимите въвеждания е през 1963 г., когато Rolex пуска Cosmograph Daytona – високопрецизен хронограф, наречен на международната писта Дейтона, за да подчертае състезателния си произход.

Rolex: Наследство от иновации и емблематични часовници (след 1960 г.).

Rolex е име, което резонира с лукс, прецизност и постижения в целия свят. Въпреки че корените на марката са в началото на 20-ти век, периодът след 1960 г. бележи консолидирането на нейния легендарен статус чрез смели технологични подвизи, създаването на вечни икони и затвърждаването на културното ѝ влияние.

Раждането на Daytona: През 1963 г. Rolex представя Cosmograph Daytona (ref. 6239), високопрецизен хронограф, кръстен на пистата Daytona International Speedway. Проектиран за професионални пилоти, той разполага с тахиметрична скала на безела за измерване на средна скорост. Първоначално произвеждан в малки количества и не веднага бестселър, моделът по-късно ще придобие огромна слава, отчасти благодарение на актьора и състезател Пол Нюман. До края на десетилетието Daytona полага основите на един от най-желаните колекционерски часовници в света.

Иновации при гмуркането (Sea-Dweller)

В сътрудничество с френската компания за гмуркане COMEX, Rolex разработва Sea-Dweller в средата на 60-те години, за да отговори на нуждите на сатурационното гмуркане. Представен през 1967 г., Sea-Dweller (ref. 1665) разполага с хелиев предпазен клапан за безопасно освобождаване на натрупания газ по време на декомпресия. Това му позволява да достига по-големи дълбочини от Submariner (първоначално 610 м/2000 фута) и се превръща в стандартно оборудване за много професионалисти в дълбоководното гмуркане.
Културно влияние (Джеймс Бонд): През 60-те години Rolex се утвърждава и в поп културата. Джеймс Бонд, в изпълнението на Шон Конъри във филмите „Доктор Но“ (1962) и „Голдфингър“ (1964), носи Rolex Submariner (ref. 6538), често на текстилна каишка (NATO strap), създавайки иконичен образ. Тази екранна връзка свързва Rolex с приключенията и елегантния стил в общественото въображение.
Към края на 60-те години, гамата от професионални часовници на Ролекс, заедно с класическите модели, покрива почти всяка нужда, а марката се превръща в символ на постижение.

70-те години: Кварцовата криза и запазване на короната.

70-те години представят нов вид изпитание за традиционните швейцарски производители на часовници: Кварцовата криза – ера, в която кварцови часовници, захранвани от батерии (много от които от Япония), заплашват да преобърнат индустрията на механичните часовници. Rolex отговаря на това предизвикателство по премерен начин, балансирайки иновациите със своята основна идентичност. През 1970 година Ролекс участва в швейцарския консорциум, разработващ кварцовия механизъм Beta-21, а през 1977 г. пуска линията Rolex Oysterquartz, включваща собствени кварцови калибри в моделите Datejust и Day-Date. Въпреки че са изключително добре изработени и точни (Oysterquartz дори има отличителен остър дизайн на корпуса), тези кварцови модели остават малка част от продукцията на Rolex.

Ръководството на Rolex взема ключово решение: вместо да се насочат изцяло към електронни часовници, те удвояват усилията си в механичното съвършенство – избор, който в дългосрочен план запазва престижната привлекателност на марката. Ролекс продължава да пуска нови модели за специализирани аудитории. През 1971 година компанията представя Explorer II (реф. 1655), насочен към спелеолози (изследователи на пещери) и авантюристи, които може да се намират в среди без дневна светлина. Explorer II разполага с 24-часова стрелка и фиксиран безел с 24-часови маркировки, действащи като AM/PM индикатор за различаване на деня от нощта в тъмни пещери. Неговата смела оранжева 24-часова стрелка и здрава конструкция в крайна сметка му спечелват прозвището „Freccione“ (италиански за „стрела“) и по-късно асоциация с актьора Стив Маккуин (въпреки че действителното му носене на този модел е непотвърдено, реф. 1655 често е наричан „Rolex-ът на Стив Маккуин“ в колекционерски среди).

варианти на rolex explorer 2

По отношение на бизнеса и наследството, 1976 година е забележителна.

За да отпразнува 50-ата годишнина на оригиналния часовник Oyster, Rolex учредява Наградите Rolex за Предприемачество – програма за подкрепа на личности с пионерски проекти в науката, изследванията, опазването и изкуствата. Първоначално връчени през 1976 г. (и първоначално замислени като еднократно събитие), тези награди се превръщат в повтаряща се филантропска инициатива на фондация „Ханс Вилсдорф“, подчертавайки ангажимента на марката към „даването назад“. Всеки лауреат получава финансиране за напредък в работата си, традиция, която продължава и до днес.

До края на 70-те години, дори в разгара на кварцовата революция, Rolex не само оцелява, но и запазва своя ненакърнен статут – механичните му часовници все още са силно търсени заради качеството си и като символи на статут. Всъщност, до 1978 година Rolex постига тихо още един технически етап в своите водолазни часовници: Submariner и Sea-Dweller започват да използват нова сплав от неръждаема стомана 904L (официално приета във всички стоманени часовници на Rolex до средата на 80-те години) – по-висококачествена, по-устойчива на корозия стомана от тази, използвана от повечето конкуренти, което е пример за етоса на Rolex за постепенно подобрение.

През 1976 г., за 50-годишнината на Oyster, Ролекс учредява наградите Rolex Awards for Enterprise за подкрепа на пионерски проекти в науката, изследванията, опазването на околната среда и изкуствата. Тази инициатива се превръща в повтаряща се филантропска дейност на фондация „Ханс Вилсдорф“.

Материали (904L стомана): Към края на десетилетието (около 1978 г.), Rolex започва тихомълком да използва нова стоманена сплав 904L за своите водолазни часовници – по-устойчива на корозия и възприета за всички стоманени модели до средата на 80-те години.
Дори в разгара на кварцовата революция, Ролекс не само оцелява, но и запазва статута си, като механичните му часовници остават силно търсени.

80-те години: Консолидация на иконата – Модернизация и бум на популярността.

80-те години виждат Rolex да се качва на растящата вълна на глобалното търсене на луксозни стоки. Тъй като механичните часовници се превръщат от ежедневни инструменти в луксозни предмети, Rolex се позиционира перфектно като предпочитана марка. Модели като Datejust и Day-Date стават определящи символи на успеха – виждат се на китките на безброй бизнесмени и знаменитости. Rolex се възползва от това с усъвършенстван маркетинг, изковавайки слогана „Корона за всяко постижение“ и спонсорирайки високопрофилни спортни събития (от тениса Уимбълдън до яхтинга и моторните спортове).

По отношение на разработването на продукти, началото на 80-те години носи технологични актуализации. Rolex GMT-Master II е представен през 1983 година, подобрявайки оригиналния модел, като позволява на часовата стрелка да се настройва независимо (което улеснява още повече проследяването на втора часова зона). През 1985 година Ролекс официално започва да използва стомана 904L за корпусите на часовниците си – нестандартен избор, който е по-скъп и по-труден за машинна обработка, но предлага по-добра устойчивост на ръжда и по-фин блясък – свидетелство за философията на Rolex за безкомпромисно качество.

До края на 80-те години Ролекс актуализира и механизми и функции: например, Day-Date и Datejust получават подобрени калибри с функции за бърза настройка (така че датата може да се регулира бързо) , а сапфирено стъкло заменя акрилното на повечето модели за по-добра устойчивост на надраскване. Голям етап настъпва през 1988 г. за Daytona. Голям пробив идва през 1988 г. с представянето на ново поколение Cosmograph Daytona (ref. 16520) с автоматичен механизъм – базиран на калибър „El Primero“ на Zenith, но силно модифициран от Rolex. Това моментално превръща Daytona в модерен и търсен хронограф, като списъците с чакащи се простират с години. Ренесансът на Daytona сигнализира нарастващия интерес към колекционирането на Rolex.

ролекс дейтона с бял циферблат

Натрупаното търсене на самонавиващ се хронограф Rolex, комбинирано с нарастващата легенда за винтидж моделите „Пол Нюман“, предизвиква превръщането на новия Daytona в един от най-горещите часовници в края на 80-те и 90-те години – със списъци с чакащи, простиращи се с години. Ренесансът на Daytona е знак за времето: колекционирането на часовници Rolex (особено спортни модели) се превръща в сериозно хоби, а някои модели нарастват в стойност.

В края на 80-те Ролекс затвърждава позицията си на върха на пазара на луксозни часовници, като предлага модернизирани, но верни на наследството си модели.

90-те години: Нови модели и траен престиж.

През 90-те Rolex продължава да разширява продуктовата си линия, запазвайки своята желаност. Представяне на Yacht-Master: През 1992 г. е пуснат Rolex Yacht-Master, замислен като по-луксозен морски спортен часовник. Първият модел (ref. 16628) е от 18k злато, съчетавайки здравината на Submariner с луксозни щрихи. Той въвежда концепцията за „луксозен инструмент“ в гамата на Ролекс.

Submariner и Sea-Dweller получават подобрения като еднопосочен безел. През 1990 г. е пуснат специален Submariner „COMEX“ (ref. 16610) за италианския пазар, в чест на партньорството с водолазната компания (много колекционерски). Марката продължава и спонсорството си на състезанието 24 часа на Дайтона (титлов спонсор от 1992 г.).

Популярността на стоманените спортни модели става толкова голяма, че те стават трудни за намиране, предвещавайки още по-голямото търсене през 21-ви век. Междувременно компанията подготвя следващия си голям ход: разработването на собствен хронографски механизъм (Caliber 4130), който ще дебютира през 2000 г. в Daytona.
През 90-те Rolex затвърждава имиджа си на върховен символ на стил и надеждност.

2000-те: В 21-ви век – Високотехнологичен блясък и юбилейни издания.

Новото хилядолетие вижда Rolex да продължава внимателно да иновира, почитайки класическия си дизайн.

Въведени са нови механизми като Caliber 4130 за Daytona (2000 г.) и сериите 31XX за други модели, включващи подобрени материали като Parachrom балансова пружина (антимагнитна и по-устойчива на удари) и по-късно Paraflex амортисьори.

През 2005 г. Rolex представя безела Cerachrom – керамична вложка, която е почти невъзможна за надраскване и не избледнява от UV лъчи. GMT-Master II е първият модел, който го получава, последван от Submariner и други. Въведени са и солидни гривни и закопчалки за по-добро усещане за качество.

През 2003 г., за 50-годишнината на Submariner, е пуснат специален модел (ref. 16610LV) със зелен безел – „Kermit“, сигнализиращ отвореността на Rolex към цветове.

През 2008 г. Rolex подкрепя ново рекордно гмуркане. Режисьорът Джеймс Камерън се спуска до Марианската падина през 2012 г. с експериментален часовник Rolex Deepsea Challenge, който оцелява. По-рано, през 2008 г., Rolex пуска комерсиалния Sea-Dweller Deepsea (ref. 116660), водоустойчив до 3900 м.
Към края на 2000-те Rolex модернизира много от своите съоръжения, включително изграждането на високотехнологичен производствен център за механизми в Биен и собствена леярна. Списъците с чакащи за популярни модели остават норма.

2010-те: Царуването продължава – Иновации, рекордно търсене и аукционни рекорди

През 2010-те години господството на Rolex в сектора на луксозните часовници става неоспоримо.

Годишното производство нараства (над милион бройки към края на десетилетието), но търсенето постоянно надвишава предлагането, особено за стоманени спортни модели. Социалните медии и бумът на винтидж пазара подхранват културен феномен.

Стандартът „Superlative Chronometer“ е подобрен през 2015 г., изисквайки точност от +2/-2 секунди на ден след поставяне в корпуса. Въведени са нови механизми от серията 32XX с Chronergy ескейпмънт и 70-часов запас на мощност. GMT-Master II „Pepsi“ в стомана е преиздаден през 2018 г., а линията Submariner е актуализирана през 2020 г..

50-годишнината на Daytona през 2013 г. е отбелязана с платинен модел. През 2012 г. е пуснат Sky-Dweller, годишен календар с двойна часова зона – най-сложният съвременен часовник на Rolex. Иновативната каишка Oysterflex (каучук) дебютира при Yacht-Master през 2015 г..

Винтидж Rolex цените скачат драстично. През 2017 г. личният Daytona на Пол Нюман е продаден за рекордните 17,75 милиона долара. Това подчертава огромния колекционерски интерес. Други часовници като „Bao Dai“ (ref. 6062) също достигат милиони. Това затвърждава имиджа на Rolex като инвестиция и част от историята.

До 2019 г. Rolex държи почти 25% от швейцарския пазар на часовници по стойност, а през 2022 г. се отчитат продажби от над 9 милиарда долара (близо 29% пазарен дял). В края на десетилетието списъците с чакащи за почти всеки модел са реалност.

Началото на 2020-те носи нови предизвикателства и възможности.

Пандемия и търсене: Глобалните прекъсвания заради COVID-19 временно спират производството през 2020 г., правейки часовниците още по-редки. Въпреки това, търсенето се връща по-силно от всякога. В отговор на процъфтяващия вторичен пазар, Rolex стартира програма за сертифициране на употребявани часовници през оторизирани дилъри в края на 2022 г.

През 2023 г. Rolex придобива веригата бутици Bucherer, сигнализирайки ход към засилване на присъствието си в търговията на дребно.

Продължават да се пускат модели, които радват ентусиастите, като Oyster Perpetual с циферблат „Celebration“ и Daytona с прозрачен циферблат за 100-годишнината на Льо Ман през 2023 г.

Днес Rolex остава водещата марка луксозни часовници, като планира разширяване на производството, за да отговори на търсенето, без да прави компромис с качеството.

Емблематични модели на Rolex (след 1960 г.)

Няколко модела, утвърдени или представени след 1960 г., са се превърнали в истински икони.

Rolex Daytona: Роден през 1963 г. за състезатели, с хронограф и тахиметричен безел. Първоначално с ръчно навиване и бавни продажби, той става изключително популярен след въвеждането на автоматичен механизъм (базиран на Zenith) през 1988 г.. През 2000 г. получава изцяло вътрешен механизъм (Cal. 4130). Културният му статус е неразривно свързан с Пол Нюман, чийто личен Daytona с „екзотичен“ циферблат става свещен граал за колекционерите. Днес той е един от най-търсените и скъпи часовници, символ на скорост, стил и колекционерска стойност.

Rolex Sea-Dweller: Представен през 1967 г. като по-способен водолазен часовник от Submariner, разработен с COMEX. Ключовата иновация е хелиевият предпазен клапан, позволяващ сатурационно гмуркане на големи дълбочини (първоначално 610 м). По-късните версии увеличават водоустойчивостта (1220 м, а Deepsea достига 3900 м). Той остава изборът за професионални дълбоководни водолази.

Rolex Explorer II: Лансиран през 1971 г. (ref. 1655) за спелеолози, с фиксиран 24-часов безел и отличителна оранжева 24-часова стрелка („Freccione“) за разграничаване на ден и нощ. Първоначално не е популярен, но винтидж моделите (особено ref. 1655, понякога наричан „Steve McQueen“) днес са високо ценени. По-късните версии (с бял „Polar“ циферблат) функционално стават GMT часовници и придобиват популярност като здрав спортен модел.

Rolex Yacht-Master: Представен през 1992 г. като луксозна алтернатива на Submariner, насочен към яхтсмени. Първоначално в злато, по-късно се появяват стоманени версии с платинен безел („Rolesium“). Той въплъщава идеята за „луксозен инструмент“. По-късните версии включват иновативната каишка Oysterflex. Символизира живот на отдих и успех край морето. Yacht-Master II (2007) е различен, сложен регатен хронограф.

Rolex Sky-Dweller: Лансиран през 2012 г., това е най-сложният съвременен модел на Rolex, предлагащ годишен календар и двойна часова зона. Демонстрира техническите възможности на марката отвъд спортните модели.
Рекорди на търгове: Най-скъпите часовници Rolex
Винтидж часовниците Rolex доминират аукционния пазар, достигайки астрономически цени.

Rolex Daytona на Пол Нюман (Ref. 6239): $17.8 милиона (2017) – Абсолютният рекордьор, личният часовник на актьора, подарен от съпругата му. Продажбата му през 2017 г. разпалва манията по винтидж Rolex.

rolex daytona paul newman без каишка

Rolex Daytona „The Unicorn“ (Ref. 6265, Бяло злато): $5.9 милиона (2018) – Единственият известен винтидж Daytona, изработен от 18k бяло злато. Неговата уникалност определя високата му цена.

Rolex Daytona The Unicorn ролекс еднорог

Rolex „Bao Dai“ (Ref. 6062): $5.1 милиона (2017) – Изключително рядък модел с троен календар и лунна фаза, принадлежал на последния император на Виетнам, Бао Дай. Един от само три известни с черен циферблат и диамантени маркери.

Rolex Сплит-секунден хронограф (Ref. 4113): $2.5 милиона (2016) – Изключително рядък (само 12 произведени през 1942 г.) сплит-секунден хронограф, никога не продаван публично. Ценен заради своята рядкост и техническа сложност.

Rolex Daytona „The Legend“ (Ref. 6263, Злато, Paul Newman циферблат): $3.7 милиона (2017) – Един от само три известни златни Daytona ref. 6263 с лимоненожълт „Paul Newman“ циферблат и винтови бутони. Доказва, че дори без пряка връзка със знаменитост, изключително редките конфигурации са изключително ценни.

Rolex Daytona The Legend ролекс легендата златен часовник

Тези рекордни продажби показват, че редките часовници Rolex са се превърнали в колекционерски предмети, сравними с изящното изкуство, като историите зад тях добавят неизмерима стойност.

Интересни факти и любопитни факти за Rolex (след 1960 г.)

Часовникът от „Голямото бягство“: Както беше споменато, Rolex Oyster хронограф (макар и от 40-те години) е използван от британски военнопленник за планирането на известното бягство от Stalag Luft III.

Разрешаване на мистерия с убийство: През 1996 г. Rolex Submariner на китката на намерено тяло помага за идентифицирането на жертвата и залавянето на убиеца благодарение на серийния номер и сервизните записи. Часовникът дори помага за определяне на времевия прозорец на престъплението.

Рекорд за най-дълбоко гмуркане: Експерименталният Rolex Deepsea Challenge придружава Джеймс Камерън до най-дълбоката точка на океана през 2012 г., повтаряйки успеха на предшественика си от 1960 г..

Прякори: Ентусиастите дават цветни прякори на много модели: „Pepsi“, „Coke“, „Hulk“, „Batman“, „Kermit“, „Smurf“, „Root Beer“ и разбира се „Paul Newman“.

Производствена тайна и търсене.

Rolex не разкрива производствени данни, но се смята, че произвежда около милион часовника годишно. Въпреки това, търсенето драстично надвишава предлагането за много модели, което води до дълги списъци с чакащи и силен вторичен пазар, където цените често надвишават тези на дребно.

Пътешествието на Rolex от 60-те години на XX век до днес е история за непрекъсната еволюция, затвърждаване на иконичен статус и постигане на несравнимо културно и пазарно господство. Марката успешно премина през Кварцовата криза, като удвои фокуса си върху механичното съвършенство – решение, което се оказа ключово за запазване на нейния престиж. Чрез постоянни иновации в материалите (като стомана 904L и керамика Cerachrom) и механизмите (сериите 3XXX и 4XXX, Parachrom, Paraflex), Rolex продължи да подобрява здравината и точността на своите часовници.

Модели като Daytona преживяха ренесанс, превръщайки се от нишови хронографи в световни колекционерски феномени, подхранвани от легендарни асоциации като тази с Пол Нюман. GMT-Master II, Sea-Dweller, Explorer II и Yacht-Master допълнително разшириха и затвърдиха репутацията на Rolex в различни професионални и лайфстайл сфери.

Марката умело използва връзки с реални постижения – от дълбините на океана до света на моторните спортове, тениса и изкуствата, поддържайки имидж на „корона за всяко постижение“. Рекордните цени, достигани на търгове, са свидетелство за статута на Rolex не само като луксозен предмет, но и като инвестиция и част от историята.

Въпреки огромното търсене и мистиката, която я заобикаля, Rolex остава вярна на основните си принципи за качество, надеждност и функционалност. Както казва основателят Ханс Вилсдорф, „Rolex никога не забравя, че дължи славата си на качеството на своите продукти“. Историята от 60-те години насам доказва тази философия, превръщайки Rolex в несравним лидер в света на часовниците, чиято история е наистина „Perpetual“.

Архитектура на Механизмите и Производство.

Rolex е допринесъл с множество постепенни подобрения в инженерството на механизмите – като модерните коронки Twinlock и Triplock (с две или три запечатани зони за по-добра водоустойчивост), винтовете за баланс Microstella (малки винтове на балансовото колело за прецизна регулация, позволяващи много фини настройки на времето) и разработването на силно автоматизирани, но прецизни производствени техники, които гарантират, че всяка част от механизма е в строги допуски. Rolex също е сред първите, които използват синтетични камъни в часовниковите механизми в ранни етапи, намалявайки триенето. Непрестанният фокус на компанията върху производството на инструменти и металургията често я води до разработване на машини и процеси вътрешно, когато доставчиците не могат да отговорят на техните нужди.

Всяка от тези иновации помага за решаването на практически проблем – било то запазване на водата извън часовника, улесняване на навиването, проследяване на часови зони или повишаване на здравината. Философията на Rolex е еволюционна; макар и да не изобретява всяка концепция изолирано, тя усъвършенства и масово произвежда технологии до ниво, което често става еталон за индустрията. Този ангажимент към функционални иновации е ключова причина, поради която часовниците Rolex печелят репутация за това, че са „неразрушими“ и подходящи за екстремни условия – от най-дълбоките океани до най-високите планини и всичко между тях.

Забележителни Посланици и Сътрудничества пред годините.

От самото начало Rolex разбира стойността на това реални личности да демонстрират надеждността и престижа на нейните часовници. През десетилетията марката е асоциирана със забележителен списък от посланици, авантюристи и дори измислени герои. Тук акцентираме върху някои от най-забележителните личности и партньорства, които определят мистиката на Rolex:

Мерседес Глайце – Първият Посланик на Rolex (1927): Професионална плувкиня от Обединеното кралство. Когато през 1927 г. тя се опитва да преплува Ламанша, носейки Rolex Oyster, нейният подвиг (и водоустойчивото представяне на Oyster) става световно заглавие. Вилсдорф се възползва от това, като представя Глайце в реклами, превръщайки я ефективно в първата от дълга поредица testimonial фигури на Rolex. Нейната успешна асоциация с Rolex създава прецедент: Rolex често ще тества продуктите си в реални условия с изявени личности, оставяйки техните постижения да говорят за марката.

Сър Едмънд Хилари и Тензинг Норгей – Покоряването на Еверест (1953): Rolex присъства на историческата експедиция до Еверест през 1953 г., доставяйки часовници Oyster Perpetual на алпинистите. Когато сър Едмънд Хилари и шерпът Тензинг Норгей достигат върха на връх Еверест на 29 май 1953 г., това не е само триумф за човечеството, но и утвърждение за Rolex. Часовниците Rolex на експедицията се представят надеждно на 29 000 фута при мразовити условия. Rolex гордо рекламира, че е „екипирал британската експедиция“, в която Хилари и Норгей достигат върха.

Като почит, по-късно същата година Rolex пуска модела Explorer и оттогава подкрепя множество алпинисти и изследователи. Въпреки че собственият часовник на Хилари не е носен на китката му по време на финалното изкачване (доклади сочат, че го е носил в джоба си и е носил часовник Smiths на китката си), асоциацията на Rolex с Еверест въпреки това се превръща в легенда.

Жак Пикар и COMEX – Пионерите на Дълбокото Море: Rolex изгражда важни отношения с тези, които изследват океанските дълбини. Океанографът Жак Пикар, който се спуска в Марианската падина през 1960 г. с часовник Rolex, прикрепен към неговия подводен апарат (както беше споменато по-рано), доказва инженерната мощ на Rolex при екстремни дълбочини. В света на професионалното гмуркане, Rolex си партнира тясно с COMEX (Compagnie Maritime d’Expertises) от 60-те години нататък. Водолазите на COMEX използват специално издадени Rolex Submariners и Sea-Dwellers при сатурационни гмуркания. Тези партньорства не само дават техническа обратна връзка (водеща до подобрения като хелиевия изпускателен клапан), но и циментират Rolex като доверена марка за дълбоководни професионалисти. До ден днешен винтидж Rolex-и с подпис COMEX са сред най-търсените колекционерски бройки, символизиращи тази връзка.

Джеймс Бонд – Шпионинът, Който Носеше Rolex: Една от най-известните връзки на Rolex с поп културата е с Джеймс Бонд. В оригиналните романи на Иън Флеминг, Агент 007 носи Rolex Oyster Perpetual и това се пренася в ранните филми.

Във филма „Доктор Но“ от 1962 г., Шон Конъри като Бонд носи Rolex Submariner (реф. 6538) – забележително носен на NATO каишка във филма, създавайки емблематичен образ на здрава елегантност. Бонд продължава да носи Rolex Submariners през филмите от 60-те и 70-те години (Бонд на Джордж Лейзенби носи Rolex хронограф в „В тайна служба на Нейно Величество“, а Роджър Мур носи Submariner в „Живей и остави другите да умрат“ и „Мъжът със златния пистолет“). Тези появи на екрана показват Submariner като върховния часовник на джентълмена-авантюрист, еднакво подходящ както за смокинг, така и за водолазен костюм. След 1995 г. франчайзът за Бонд преминава към друга марка, но дотогава асоциацията е циментирана. За мнозина Submariner е „часовникът на Джеймс Бонд“ и това е добавило значително към неговата аура в популярната култура.

Паул Нюман – Daytona и Холивудски Блясък: Въпреки че актьорът и състезател Паул Нюман никога не е бил официален посланик на Rolex, неговото име става свързано с Rolex Daytona. Нюман носи определен Daytona (реф. 6239 с „екзотичен“ циферблат) ежедневно в продължение на много години, включително по време на състезания, след като съпругата му Джоан Удуърд му го подарява през 1968 г. Снимки на него с този часовник карат италиански колекционери през 80-те години да нарекат този стил на циферблата „Паул Нюман“ Daytona. Прозвището остава и в крайна сметка винтидж Daytonas, особено тези с екзотични циферблати, стават „свещени граали“ на аукциони – кулминацията е продажбата на собствения часовник на Нюман за 17,8 милиона долара през 2017 г.

Непринуденият стил на Паул Нюман и реалното му използване на Daytona дават на модела предистория, която маркетингът сам не би могъл да повтори. Днес Rolex приема холивудската връзка на Daytona (без изрично да назовава Нюман в реклами) и имиджът на модела балансира скорост, стил и известност.

Спортни Легенди и Шампиони свързани с Rolex.

Rolex отдавна поддържа отношения с топ атлети и спортни събития като част от своята програма за посланици (често наричани „Testimonees на Rolex“). В тениса Rolex е официален хронометрист на Уимбълдън и други големи турнири и сред посланиците му е легенди като Роджър Федерер (шампион с 20 титли от Големия шлем). В голфа си партнира със събития като The Masters, а икони като Джак Никлаус и Тайгър Уудс са носили Rolex. В моторните спортове, освен спонсорството на състезанието за издръжливост Daytona, великият във Формула 1 Джаки Стюарт е посланик на Rolex от десетилетия. Тези асоциации подсилват съответствието на Rolex с прецизност, високи постижения и победа. Въпреки че тези модерни спортни спонсорства са по-скоро за реклама, отколкото за тестване на продукти, те поддържат Rolex изключително видим на върха на световния спорт.

Артисти, Изследователи и Други.

Списъкът с посланици на Rolex е разнообразен, често включващ изтъкнати личности в различни области. Известната класическа музикантка Дама Кири Те Канава и поп легендата Майкъл Бубле са свързвани с Rolex, както и водещи конни ездачи като Зара Тиндал. В областта на изследванията Rolex е подкрепял личности като алпиниста Райнхолд Меснер и полярния изследовател Ед Вистурс. Уникална програма е Инициативата за изкуства „Rolex Mentor and Protégé“, където утвърдени артисти (от филмови режисьори до архитекти) наставляват млади таланти – сигнализирайки патронажа на Rolex над изкуствата. Дори в науката Rolex награждава личности чрез Наградите за предприемачество, превръщайки ги ефективно в посланици на марката за иновации и опазване (морският биолог Силвия Ърл, например, е носител на Награда Rolex и често се вижда с Rolex).

Във всички тези сътрудничества Rolex обикновено не е очевиден с продуктово позициониране; по-скоро присъствието на марката е фино, оставяйки постиженията на индивида да подскажат за превъзходството на часовника на китката му. Тази стратегия прави името на Rolex синоним на постижение и приключение. Независимо дали става въпрос за измислен шпионин, спасяващ света, за състезател, пресичащ финалната линия, или за реален герой, изследващ нови хоризонти, Rolex често е точно там с тях – надежден, сдържан и безспорно престижен.

Със сигурност има още много какво да кажем за марката, но дори така – тази статия е уникално дълга. Искам да ви информирам, че голяма част от нея е систематизирана със изкуствени интелект и не мога да ви гарантирам 100% истинност на информацията. Може да има разлики в годините и други детайли. Всичко е прочетено ред по ред, но дори тогава – до колко всичко това е вярно за Rolex – преценявате самите вие.

Вижте също